· 

Hoe (s)maakt u het?

 

BIJZONDERE BIERPROEVERIJ

 

 

Het is even raar opkijken wanneer er een vraag binnenkomt om een bierworkshop te organiseren voor mensen die niet kunnen ruiken en/of proeven: De Anosmie Vriendendag.

 

 

 

 

O hemel...hoe ga ik dat aanpakken.

Dat wordt lezen, proeven, ervaren en veel andere voorbereidende acties.

 

Het is in ieder geval een hele bijzondere bier proeverij voor een bijzondere doelgroep.

 

 

 

 

 

BEOORDELEN

Het beoordelen van het bier zal op een andere manier gaan. 

Ruiken en proeven zijn nu ineens andere dimensies.

Wat valt er dan aan toe te voegen?

Zien, voelen en  het mondgevoel zullen nu heel belangrijk zijn.

 

Mensen die nauwelijks kunnen ruiken/proeven kunnen over het algemeen nog wel het onderscheid maken tussen zoet, bitter, zout en zuur. Nuances zijn moeilijker waar te nemen.

 

Dus ... aan de slag met de mogelijkheden in plaats van de onmogelijkheden.

 

HOE SMAAKT HET?

 

Allereerst is het uitzoeken van de speciaal bieren een uitdaging.

Waar kan ik een toegevoegde waarde aan de basissmaken geven?

  • Pittigheid
  • Koolzuurgehalte
  • Temperatuur
  • Kleur

In mijn zoektocht kom ik uit bij de volgende bieren:

  • Gember goud (Gebrouwen door Vrouwen): gember is pittig
  • IPA  (Brouwerij 't IJ): met een bittere afdronk
  • Heet & Stout (Brouwerij Breugem): pittig gevoel in de mond
  • Cherry  (Chouffe): met veel zoetigheid

Vier biersoorten met verschillende kleuren, mondgevoel, temperatuur en nasmaak.

 

 

PROEF OP DE SOM

 

Gelukkig heb ik een biermaatje die mij helpt met dergelijke projecten. Wij hebben samen de proef op de som genomen. We moeten er tenslotte wel zeker van zijn dat het doel 'de bierervaring' goed tot zijn recht komt.

 

Dan moet je er wat voor over hebben. Met watten in de neus om het ruiken uit te schakelen. 

 

 

Een ervaring (en rare foto's) rijker!

BASISSMAKEN

 

Als we de basissmaken eens nader bekijken is er veel te ontdekken.

  1. ZOET  vinden wij vanaf de geboorte al lekker. Dit vinden we dan ook bijna allemaal prettig.
  2. ZUUR. Licht zuur is lekker. Sterk zuur geeft vaak een afkeer
  3. ZOUT zit verstopt in veel etenswaren. We vinden dit 'gewoon lekker'
  4. BITTER ervaren als fijn, wordt pas aangeleerd in de puberteit. Het is dan stoer om koffie en bier te gaan drinken. Dan 'hoor je bij de volwassenen' 
  5. Dan bestaat er ook nog UMAMI (hartig). Dit wordt ook gezien als smaakversterker.

 

 

 

VERKOUDEN

 

Je hebt vast wel eens ervaren dat je echt niets proeft als je neus verstopt zit.

Zo belangrijk is geur dus bij de smaakbeleving.

 

Als test kan je je neus dicht houden en verschillende producten proeven. Je zal merken dat je de nuances in smaak niet ervaart. 

Een aardbei smaakt dan hetzelfde als een framboos.

 

In mijn andere bierproeverijen laat ik de deelnemers ook wel een neusklem opzetten om de geur als toegevoegde waarde te laten merken.

 

VERSCHILLENDE BIERSMAKEN

 

In bier is veel verschil in smaak te ervaren. 

Van links naar rechts zoet/zuur/bitter/zout/kruidig/koffie

 

 

 

DE BIERPROEVERIJ

 

De bijzondere bierproeverij voor de 'Anosmie dag' was erg spannend om te geven en is een succes geworden!

Het was een groep waarvan een deel NIET en een deel WEL konden proeven/ruiken. Dat maakte het extra boeiend.

 

De deelnemers hebben het positief ervaren, mede door de variëteit in het bier.

 

 

 

Je zal het maar hebben!

Deze mensen ervaren hun beperking alsof ze onder een glazen stop leven.

Een 'handicap' die je niet ziet maar er wel degelijk is.

 

 

 

POLL

 

Aan het eind van de proeverij hebben we nog een poll gemaakt. Welk bier werd als prettigst ervaren?

De rode streepjes komen van de deelnemers die niet/matig kunnen proeven/ruiken.

De groene streepjes van de deelnemers zonder die beperking.

De bitterheid van de IPA van Brouwerij 'T IJ viel het meest in 'de smaak'.

 

 

DAT SMAAKT NAAR MEER!

 

Wil jij ook een bierproeverij houden waarbij het vooral om geur en smaak draait?

Laat het mij weten via het contact formulier.

 

 

             Let's Bier is ook te vinden op: